PERSBERICHT: ‘CONCURRENTIE GROOT, MAAR IK GA ERVOOR’

In ieder geval binnen top 5 rijden

Met een tweede plek in het eindklassement van de zomeravondcompetitie 600 cup sloot Gouwenaar Melvin van der Haven het raceseizoen af. Voor het komend seizoen smaakt dat natuurlijk naar meer. Maar de concurrentie is groot, dus moet Melvin zijn doelen bijstellen.

Door Marianka Peters

GOUDA – Zaterdagavond werden de plannen voor het komende seizoen bekend gemaakt. “Vorig seizoen ben ik als tweede geëindigd, dus dan ligt komend seizoen een eerste plek voor de hand,” legt Melvin uit. “Maar er is een instroom van sterke rijders in mijn klasse, waarbij de tijden heel dicht bij elkaar liggen. Ik moet dus realistisch zijn en mijn doelen bijstellen. Ik heb in ieder geval de ambitie om alle races uit te rijden en binnen de top 5 te rijden.”

Melvin van der Haven (38) noemt zichzelf een laatbloeier, want de meeste motorracers beginnen al op jonge leeftijd. Maar ondanks dat hij op latere leeftijd de passie van het motorracen heeft ontdekt, doet hij goed mee met de jongere generatie. Tijdens de zomeravondcompetitie 600 cup heeft hij continu in de top 10 gereden, waarvan twee podiumplaatsen. Melvin is geen onbekende in het Goudse. Al jaren werkt hij als rij-instructeur in het bedrijf van zijn ouders Kees en Daisy van der Haven. Naast rijschoolhouder verzorgt Melvin voor een aantal organisaties motorrijlessen en leidt hij motorrijders op voor hun racelicentie. Zes jaar geleden nam hij, samen met zijn zus, de rijschool van zijn ouders over. Dat was ook precies het moment dat Melvin tijdens een vriendendag op het circuit van Zolder de wereld van de motorracers binnenstapte en besmet raakte met het racevirus.

Het nieuwe seizoen staat weer voor de deur en op 13 maart staat een trainingsweek in Spanje op het programma. De problemen aan zijn nieuwe motor, die vorig seizoen nog kuren vertoonde, zijn opgelost. “We kunnen nu vol aan de bak, maar ik wil ook nauwkeuriger mijn races gaan monitoren. Daarom wil ik met een datalogger gaan werken, die alle handelingen tijdens de race registreert.”

Evenals vorig jaar zal Melvin van der Haven regelmatig verslag doen van de motorraces aan de Goudse Post. Rechtstreeks Melvin volgen kan natuurlijk ook via www.vd-haven-racing.nl.